Retorik skaber bedre byggeri

Skarp kommunikation er en stor del af skarp projektstyring. Retoriker Mette Højen hjælper rådgiverne i Gaihede, så de i højere grad undgår misforståelser i byggeprocessen.

Retorik skaber bedre byggeri

Dårlig kommunikation er ofte årsagen til dårligt byggeri. Gaihede har gjort op med det – og samarbejder med en retoriker, der sparrer med rådgiverne.

 

God kommunikation og klar tale er vejen til bedre og mere effektivt byggeri. Derfor har en af de store rådgivere inden for renovering, Gaihede, ingeniører & arkitekter, igennem det seneste halve år samarbejdet med en retoriker for at sikre, at der er hul igennem både til samarbejdspartnere og til kunder og beboere.

”Vores fornemste opgave som rådgiver, er at styre komplekse renoveringsprojekter, så de glider igennem og lykkes så let som muligt uden knaster og forsinkelser. Vores erfaring er, at god klar kommunikation gavner processen i betydelig grad, så derfor prioriterer vi at blive bedre til det”, siger Jesper-Max Larsen, der er adm. direktør i Gaihede.

 

Dårlig kommunikation giver lav produktivitet

At dårlig kommunikation er en af de væsentligste årsager til lav produktivitet i dansk byggeri, viser en ny brancherapport, og derfor er beslutningen om at gøre en ekstra indsats velvalgt.
Gaihede har altid prioriteret god kommunikation i virksomheden internt og eksternt, og for et halvt år siden besluttede Jesper-Max Larsen at gå et skridt længere ved at indlede et samarbejde med en retoriker, der giver personlig coaching af hver enkelt rådgiver.

”Det er utraditionelt at få hjælp af en retoriker i byggebranchen, men det virker. Samtaler mellem mennesker eller oplæg i en større forsamling opfattes ofte forskelligt fra person til person, uden at den enkelte kan se det. Det kan vi meget bedre nu”, siger direktøren.

 

Kommunikativ finpudser hedder Mette Højen

Den kommunikative finpudser for Gaihedes rådgivere hedder Mette Højen og har firmaet csuitespeaker. Hun er netop blevet kåret til Talent 100-listen over unge erhvervstalenter af Berlingske. Hun har blandt andet hjulpet McDonald’s, Nordea og Dansk Erhverv med at skærpe kommunikationen. Og nu er hun også blevet ferm til at gå på stilladser efter at have deltaget i adskillige byggemøder med Gaihede.

 

Rådgivere er positive

”Det har været spændende at møde de dygtige rådgivere hos Gaihede. Efter en vis skepsis har de været gode til at tage imod coaching og udvikle sig. De oplever, at de bliver mere autentiske og føler sig bedre modtaget hos deres kunder og samarbejdspartnere”, siger Mette Højen.

Udfordringerne for rådgiverne er ofte, at de fagligt er meget inde i sagerne.
”Rådgiverne glemmer eller overser somme tider at forklare de tekniske udtryk. De må gerne bruge dem, men skal forklare dem”, siger hun.

En af de rådgivere, der er glade for forløbet med Mette Højen, er bygherrerådgiver, John Larsen.

”Jeg er blevet bedre til at vurdere målgruppen og tale derefter. Det gør en stor forskel, at folk virkelig forstår det, jeg siger. Alle skal kunne følge med – selv i et kompliceret projekt. Det er min opgave som rådgiver. Vi skal skabe forståelse og indsigt – ikke afstand. Jeg er mere bevidst, om den måde, jeg er på – takket være blandt andet dialogen med Mette Højen. Det forbedrer og optimerer både oplevelsen og processen for alle involverede”, siger John Larsen.

 

Det handler om respekt for kunden

Ifølge adm. direktør i Gaihede, Jesper-Max Larsen handler det om respekt over for kunder og samarbejdspartnere.

”Vi har et bredt spekter af kunder – fra den professionelle investor, der lever af sine ejendomme, til andelsboligforeninger og almene boliger, hvor beboerne bruger masser af fritid på også at være bygherre. Der er det vores pligt at formidle ordentligt og ligeværdigt og sikre den gode kommunikation. Ellers gør vi ikke vores arbejde ordentligt”, siger Jesper-Max Larsen.

 

 

Læs alle nyheder her
Få relevante nyheder, cases og gode råd om renovering og vedligehold.

Tilmeld dig Gaihedes nyhedsbrev her