Vi er på rette kurs igen

I 2018 fandt vi igen kursen i Gaihede. Her et billede fra en renovering på AB Niels Ebbsensens Vej på Frederiksberg, hvor vi blandt andet har styret tagrenovering med naturskifer og nyt kobber på kobbertårnet. Foto: Karoline Lieberkind

Vi er på rette kurs igen

Efter et turbulent år i 2017 med underskud er de nødvendige beslutninger taget og eksekveret.

Efter et hårdt år i 2017 har vi nu rettet kursen op igen. Med en stabil omsætning og et overskud blev 2018 et år, hvor Gaihede igen fandt de gode takter, og nu kan fokusere på fremgang inden for renovering i Storkøbenhavn.

“Vi har stabiliseret og optimeret forretningen, så vi kan koncentrere os om at blive endnu bedre til det, vi er gode til – nemlig renovering af de klassiske ejendomme i København. Vores primære kunder er andelsbolig- og ejerforeninger, som skal have vedligeholdt og udviklet deres ejendomme, så de passer til deres aktuelle behov”, siger adm. direktør, Jacob Sachse.

Det negative resultat for 2017 på minus 5,5 mio. kr. er blevet til et plus på godt en million i årsregnskabet for 2018.

 

Styr på udgifter og bedre opgavevalg

Opskriften på den gode udvikling har været både stram omkostningskontrol, bedre fastholdelse af medarbejderne og mere fokus på den klassiske kundegruppe, som er andelsbolig- og ejerforeninger.

”Ud over en stram styring af vores omkostninger er vi blevet bedre til at vælge de projekter, der giver mening for netop en rådgivervirksomhed af vores størrelse. Vi skal ikke byde ind på store, komplekse projekter. Vi er vendt tilbage til de klassiske Gaihede-dyder, som er at være den effektive rådgiver, der skaber mest værdi for kunden på en enkel måde”, siger Jacob Sachse.

 

Rutsjetur gav stof til eftertanke

Rutsjeturen i 2017 gjorde ondt, og gav stof til eftertanke.

”I 2017 havde vi så mange opgaver, at vi somme tider glemte at gøre det, vi altid gjorde; at tænke i værdi. Vores første spørgsmål, når vi løser en opgave, skal altid være: Giver det, vi gør nu, værdi for kunden?”, fortæller Jacob Sachse.

Det er ikke altid, at kunden selv ved, hvad der er bedst, men det er så rådgiverens opgave at oplyse kunde om det – hvad enten det er en andelsboligejer, ejerforening ellen en almen forening.

”Når man er 100 procent fokuseret og klokkeklar over for kunden, bliver beslutningerne taget på det rette grundlag. Det giver tilfredse kunder, da den renovering, der afleveres, også er den renovering, der er aftalt”, siger han.

 

Mere tilfredse medarbejdere

Ud over en tilfreds kunde giver denne praksis også tilfredse medarbejdere, hvilket har været lige så vigtigt for Gaihede. Det har betydet mindre medarbejdersudskiftning i 2018.

”Det er ikke bordfodbold, skovture, eller for den sags skylds gammeldags loyalitet, der gør, at medarbejdere bliver på en arbejdsplads. Det bedste arbejdsgode, man overhovedet kan levere fra ledelses side, er at sikre rammer, der gør at en medarbejder ikke lover mere, end det, de kan holde. På den måde undgår de ondt i maven og er tilfredse med deres arbejde. Det er vi blevet meget bedre til i 2018”, siger Jacob Sachse.

 

Tæt på kunden og tilgængelig

Virksomheden er igen på vej mod vækst. Men målet for 2019 er ikke vækst i sig selv, men på at sikre kvaliteten på alt det, rådgiverne leverer.

”Vores strategi er at være tæt på kunderne, være tilgængelige og levere kvalitet. Vi skal holde det, vi lover, og kun love det, vi kan holde – hver gang”, slutter Jacob Sachse.

Læs alle nyheder her
Få relevante nyheder, cases og gode råd om renovering og vedligehold.

Tilmeld dig Gaihedes nyhedsbrev her